کد مطلب:212995 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

امام صادق در خلافت منصور
تعداد ملاقات های امام صادق(ع) با منصور را از هفت تا حدود بیست مرتبه شمرده اند.كه برخی از آنها در سفر حج منصور بود. منصور چند بار امام صادق(ع) را به كوفه و بغداد احضار كرد. اینك چند مورد از آن ها را ذكر می كنیم:

پس از شهادت محمد و ابراهیم، فرزندان عبدالله بن حسن (عبدالله محض) مردی قریشی به بغداد رفت و به منصور گفت: جعفر بن محمد غلامش، معلی بن خنیس را برای جمع آوری اموال نزد شیعیانش فرستاده است، تا با آن ها به یاری محمد بن عبدالله بشتابد.منصور از شدت غضب، به حاكم مدینه دستور داد كه به سرعت امام رابه مركز بفرستد و هیچ ملاحظه مقام یا نسبت او را نكند. حاكم مدینه با تهدید امام را مجبور به سفر كرد. صفوان جمال می گوید:«امام مرا طلبیده، فرمود: وسایل سفر را آماده كن كه فردا عازم می شویم و همان ساعت برخاست در حالی كه همراهش بودم به مسجدالنبی(ص) رفت، چند ركعت نماز خواند و دست به دعا بلند كرد كه: یا من لیس له ابتداء و انقضاء...، و فردایش عازم عراق شدیم و...» [1] .

امام صادق(ع) درباره این سفر فرمود: پس از شهادت ابراهیم بن عبدالله بن حسن، تمام افراد بالغ از اهلبیت را مجبور به سفر به كوفه كردند. آن ها را یك ماه آن جا به گونه ای نگه داشتند كه هرروز منتظر قتل خود بودند، تا این كه روزی به آنها گفتند: دونفر از شما به نمایندگی از بقیه به دیدن خلیفه بیاید، پس من امام صادق(ع ) و حسن بن زید رفتیم و... [2] .


[1] كافي، ج 6، ص 445.

[2] مقاتل الطالبين، ص 232.